UBER - online zázrak sdílené ekonomiky , levné taxi nebo jen další "černá" taxislužba?

1. 10. 2017 18:12:49
UBER rychle nastupuje, část veřejnosti v něm vidí symbol budoucnosti a konce klasické drahé taxislužby, jiní podraz na taxikáře, kteří se musí řídit předpisy a platit daně. Vítězí názor, že UBER je levný a svobodný a proto dobrý.

O víkendu jsme se rozhodli UBER i další taxislužby trochu otestovat a zjistit jak to vlastně je.

UBER je moderní a online
Aplikace UBER opravdu unožnuje online získat většinu informací, které zákazník může potřebovat, UBER ale není ale zdaleka sám, který to umožnuje.

AAA taxi disponuje velmi podobnou aplikací, která informuje zákazníka o všem potřebném, tedy času přistavení vozidla, poznávací značku a typ vozu, odhad ceny
navic zákazník může ovlivnit velikost vozu, způsob platby i jazykovou vybavenost řidiče
Jetax aplikace je oproti AAA a UBER poněkud nudnější, ale na rozdíl od jmenovaných obsahuje konečnou cenu od které se řidič nemůže odchýlit. Zákaznická specifikace požadavků na vůz a řidiče je také samozřejmostí, chybí ale údaj o rychlosti přistavení vozu
Taxi Praha opět apka na úrovni UBER se vším potřebným, podobně jako AAA taxi, opět jen odhad ceny
Je UBER levný? S námi jezdíte od 9,90 za km hlásá směle jeho slogan.
Taky se děsíte cen od, máte pravdu, Váš instinkt Vás neklame ani v tomto případě,
jak to tedy vlastně je?
UBER volí jen odlišnou cenovou politiku než taxislužby, taxi volí politiku slev na "magistrátní ceny", UBER naopak politiku příplatků na cenu "od".
A Jak je to konkrétně?
UBER má tři kategorie cen POP, SELECT a BLACK tedy řekněme amatéři, certifikovaní amatéři
a profi řidiči s vozy střední třídy.
Reklama resp. cena "od" 9,90 Kč se vztahuje na amatéra a za certifikaci a profi úroveń servisu si musíte připlatit až 100%
UBER také přináší "novinku" v podobě "sezónního" příplatku resp. "rush hours" neboli cen ve "špičce".
Aplikace vyhodnocuje situaci a stanovuje index resp příplatek na "low season" cenu, připlatek může být i 250%
sezónním příplatkem, ale z příplatku UBER nekončí, následuje poplatek za dobu pobytu ve voze, který bez rozdílu zda se pohybujete a jakou rychlostí 3,00 Kč za minutu.
Celkově tento systém příplatků může z UBER udělat nejdražší volbu vůbec.
Veškeré UBER ceny jsou platné pro nejlevnější tarif UBERPop.
Konkrétně jsme vyzkoušeli trasu Crosscafe Holešovice na Kulaták tedy 4,3 km
Jetax tuto jízdu účtoval 119 Kč, UBER pak 124, Kč tedy místo reklamních 9,90 Kč skoro 30 Kč za km.
další trasa byla z Makovského do Prušánecké 3,6 km
AAA taxi 90 korun, Jetax 116 korun, Taxi Praha 88 korun
UBER hezkých 124 tedy nejvíce ze všech.
papírové srovnání cen za km
Jetax neuvádí, AAA taxi 21,90 korun,Taxi Praha 18,00 korun
UBER, jak už bylo řečeno, od "9,90"
Celkově je třeba říci, cesta byla se všemi pohodová, formálně nejprofesionálnější u AAA taxi Praha, nicméně zde řidič nestihl odhadované přistavení vozu asi o 2 minuty.
Nikdo z řidičů taxi si na výdělky nestěžoval, uváděli příjem cca 25 tisíc čistého když člověk pracuje normálně tj 8-9 hodin denně až po 40 tisíc když se honí od nevidím do nevidím včetně víkendu.
Řidič UBER byl cizinec, ůdajně student, auto bylo kamaráda se kterým se dělil o "zisk", podle jeho tvrzení si vydělá cca 150 korun na hodinu čistého, tedy v zásadě stejně jako řidiči taxi.

Z výše uvedeného se zdá, že se služby UBER vs TAXI příliš neliší, podstatné rozdíly tu ale jsou.

Řidičem UBER se může stát kdokoliv, nikdy nevíte kdo přijede, stači když si půjčí identitu od kamaráda v podobě chytrého telefonu, řidičem UBER se stanete prakticky obratem a nemusíte mít nic než chytrý telefon a alespoń půjčené auto.
Řidič taxi musí mít koncesi, tedy podléhá nejvyšší regulaci a dohledu z pohledu živnostenského zákona. Musí také absolvovat zkoušky, zakoupit certifikovaný taxametr, transparent a další označení vozidla a řidiče, tedy investice řádově ve výši několika desítek tisíc korun plus hezkých pár týdnů běhání a učení.
Je velice pravděpodobné, že řidič taxi také platí silniční daně a komerční pojistění vozidla,
naopak u řidiče UBER lze toto předpokládat jen stěží.
Je jasné, že rovné podmínky k podnikání resp k "podnikání" v případě UBER tu rozhodně nastoleny nejsou, navíc UBER se prakticky ani z pohledu zákazníka neliší alespoň od trochu normální taxislužby.

Pondělní protest řidičů taxi tedy musím podpořit, přestože jejich "renomé" není právě nejvyšší, což potvrzují především zahraniční zákazníci, ale i jejich kolegové, jeden z nich nám dokonce sdělil, hlavně ty co stojí na Václaváku a na letišti nenazývejte "kolegy".

Fotka uživatele Žarko Raptor Jovanovič.

Autor: Žarko Jovanovič | neděle 1.10.2017 18:12 | karma článku: 26.90 | přečteno: 1909x

Další články blogera

Žarko Jovanovič

Falešný obraz "super úspěšného" EU a EURO Slovenska se po demonstracích rychle rozpadá

Demonstrace na Slovensku nám ukázali, že zdaleka ne všechno na Slovensku je tak růžové jak nám mainstream média dlouho předkládala. Na Slovensku bují korupce a klientelismus. Mladí jsou nuceni k ekonomické imigraci a je toho více.

12.3.2018 v 12:35 | Karma článku: 39.84 | Přečteno: 2678 |

Žarko Jovanovič

Demonstrace a petice ve spárech demokracie

Bezprostředně po svobodných parlamentních a prezidentských volbách, "kulturní fronta" s podporou těch co mohou za dnešní stav organizuje demonstrace a petice proti jejich vítězům prezidentovi Zemanovi a předsedovi ANO A. Babišovi.

11.3.2018 v 18:10 | Karma článku: 41.33 | Přečteno: 1561 |

Žarko Jovanovič

Zklamaní Drahošovci včera bouřili proti komunistům a Babišovi

Když to nevyšlo ve volbách, vyjde to na Václaváku řekli si "demokraté" včera v Praze. Poražení z voleb se sešli v jednom šiku a bouřili proti vítězům, Babišovi a Zemanovi, za záminku si vzali Ondráčka

6.3.2018 v 8:57 | Karma článku: 44.89 | Přečteno: 3141 |

Žarko Jovanovič

Národní třída se chystá na protesty proti Ondráčkovi

Na Národní třídu se prý chystá až 17 tisíc lidí, jdou protestovat proti zvolení Ondráčka do čela parlamentního výboru pro kontrolu bezpečnostních služeb

3.3.2018 v 19:57 | Karma článku: 41.28 | Přečteno: 1979 |

Další články z rubriky Společnost

Karel Trčálek

Jak se to multikulturalismu povedlo

Jak parazitovat na někom známějším? Nejlépe napsat protiblog. Něco, jako když se lidé dříve bavili pozorováním místního blázna. Jářku, proč lidem tu zábavu nedopřát?

12.11.2018 v 19:03 | Karma článku: 7.92 | Přečteno: 248 | Diskuse

Jan Ziegler

Izrael je svobodný, Palestina nikoliv

Když jsem v Židovském státu trávil volné chvíle na břehu Mrtvého moře, všiml jsem si muslimek, které se koupaly oblečené. I palestinské školačky chodí ve velkých vedrech zahalené.

12.11.2018 v 18:43 | Karma článku: 19.34 | Přečteno: 301 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Řada Němců legionáře považovala za zrádce

Dnes jsou legionáři zbožšťováni a mluví se o nich jako o hrdinech. Nicméně se často zapomíná na fakt, že to byli právě příslušníci zahraničních legií, kteří se museli ve dvacátých letech často vyrovnat s napadáním a opovržením.

12.11.2018 v 17:36 | Karma článku: 19.14 | Přečteno: 481 | Diskuse

Karel Trčálek

Stojíme na prahu strašlivé katastrofy

Schyluje se ke katastrofě, které sotva můžeme zabránit. Jediné, co nám zbývá a co můžeme, je jen bezmocně přihlížet

12.11.2018 v 17:25 | Karma článku: 13.17 | Přečteno: 850 | Diskuse

Vilém Ravek

Jaký je rozdíl mezi přejetým ježkem a přejetým advokátem?

Skoro žádný. Prý jen jediný rozdíl rozdíl existuje. Oproti advokátovi před přejetým ježkem jsou brzdné stopy.

12.11.2018 v 16:43 | Karma článku: 13.27 | Přečteno: 591 | Diskuse
Počet článků 12 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1953

Chlap z Prahy, patriot, vzděláním ekonom, příležitostný aktivista a každodenní rejpal, prudič a potížista

Najdete na iDNES.cz