Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

UBER - online zázrak sdílené ekonomiky , levné taxi nebo jen další "černá" taxislužba?

1. 10. 2017 18:12:49
UBER rychle nastupuje, část veřejnosti v něm vidí symbol budoucnosti a konce klasické drahé taxislužby, jiní podraz na taxikáře, kteří se musí řídit předpisy a platit daně. Vítězí názor, že UBER je levný a svobodný a proto dobrý.

O víkendu jsme se rozhodli UBER i další taxislužby trochu otestovat a zjistit jak to vlastně je.

UBER je moderní a online
Aplikace UBER opravdu unožnuje online získat většinu informací, které zákazník může potřebovat, UBER ale není ale zdaleka sám, který to umožnuje.

AAA taxi disponuje velmi podobnou aplikací, která informuje zákazníka o všem potřebném, tedy času přistavení vozidla, poznávací značku a typ vozu, odhad ceny
navic zákazník může ovlivnit velikost vozu, způsob platby i jazykovou vybavenost řidiče
Jetax aplikace je oproti AAA a UBER poněkud nudnější, ale na rozdíl od jmenovaných obsahuje konečnou cenu od které se řidič nemůže odchýlit. Zákaznická specifikace požadavků na vůz a řidiče je také samozřejmostí, chybí ale údaj o rychlosti přistavení vozu
Taxi Praha opět apka na úrovni UBER se vším potřebným, podobně jako AAA taxi, opět jen odhad ceny
Je UBER levný? S námi jezdíte od 9,90 za km hlásá směle jeho slogan.
Taky se děsíte cen od, máte pravdu, Váš instinkt Vás neklame ani v tomto případě,
jak to tedy vlastně je?
UBER volí jen odlišnou cenovou politiku než taxislužby, taxi volí politiku slev na "magistrátní ceny", UBER naopak politiku příplatků na cenu "od".
A Jak je to konkrétně?
UBER má tři kategorie cen POP, SELECT a BLACK tedy řekněme amatéři, certifikovaní amatéři
a profi řidiči s vozy střední třídy.
Reklama resp. cena "od" 9,90 Kč se vztahuje na amatéra a za certifikaci a profi úroveń servisu si musíte připlatit až 100%
UBER také přináší "novinku" v podobě "sezónního" příplatku resp. "rush hours" neboli cen ve "špičce".
Aplikace vyhodnocuje situaci a stanovuje index resp příplatek na "low season" cenu, připlatek může být i 250%
sezónním příplatkem, ale z příplatku UBER nekončí, následuje poplatek za dobu pobytu ve voze, který bez rozdílu zda se pohybujete a jakou rychlostí 3,00 Kč za minutu.
Celkově tento systém příplatků může z UBER udělat nejdražší volbu vůbec.
Veškeré UBER ceny jsou platné pro nejlevnější tarif UBERPop.
Konkrétně jsme vyzkoušeli trasu Crosscafe Holešovice na Kulaták tedy 4,3 km
Jetax tuto jízdu účtoval 119 Kč, UBER pak 124, Kč tedy místo reklamních 9,90 Kč skoro 30 Kč za km.
další trasa byla z Makovského do Prušánecké 3,6 km
AAA taxi 90 korun, Jetax 116 korun, Taxi Praha 88 korun
UBER hezkých 124 tedy nejvíce ze všech.
papírové srovnání cen za km
Jetax neuvádí, AAA taxi 21,90 korun,Taxi Praha 18,00 korun
UBER, jak už bylo řečeno, od "9,90"
Celkově je třeba říci, cesta byla se všemi pohodová, formálně nejprofesionálnější u AAA taxi Praha, nicméně zde řidič nestihl odhadované přistavení vozu asi o 2 minuty.
Nikdo z řidičů taxi si na výdělky nestěžoval, uváděli příjem cca 25 tisíc čistého když člověk pracuje normálně tj 8-9 hodin denně až po 40 tisíc když se honí od nevidím do nevidím včetně víkendu.
Řidič UBER byl cizinec, ůdajně student, auto bylo kamaráda se kterým se dělil o "zisk", podle jeho tvrzení si vydělá cca 150 korun na hodinu čistého, tedy v zásadě stejně jako řidiči taxi.

Z výše uvedeného se zdá, že se služby UBER vs TAXI příliš neliší, podstatné rozdíly tu ale jsou.

Řidičem UBER se může stát kdokoliv, nikdy nevíte kdo přijede, stači když si půjčí identitu od kamaráda v podobě chytrého telefonu, řidičem UBER se stanete prakticky obratem a nemusíte mít nic než chytrý telefon a alespoń půjčené auto.
Řidič taxi musí mít koncesi, tedy podléhá nejvyšší regulaci a dohledu z pohledu živnostenského zákona. Musí také absolvovat zkoušky, zakoupit certifikovaný taxametr, transparent a další označení vozidla a řidiče, tedy investice řádově ve výši několika desítek tisíc korun plus hezkých pár týdnů běhání a učení.
Je velice pravděpodobné, že řidič taxi také platí silniční daně a komerční pojistění vozidla,
naopak u řidiče UBER lze toto předpokládat jen stěží.
Je jasné, že rovné podmínky k podnikání resp k "podnikání" v případě UBER tu rozhodně nastoleny nejsou, navíc UBER se prakticky ani z pohledu zákazníka neliší alespoň od trochu normální taxislužby.

Pondělní protest řidičů taxi tedy musím podpořit, přestože jejich "renomé" není právě nejvyšší, což potvrzují především zahraniční zákazníci, ale i jejich kolegové, jeden z nich nám dokonce sdělil, hlavně ty co stojí na Václaváku a na letišti nenazývejte "kolegy".

Fotka uživatele Žarko Raptor Jovanovič.

Autor: Žarko Jovanovič | neděle 1.10.2017 18:12 | karma článku: 26.90 | přečteno: 1885x


Další články blogera

Žarko Jovanovič

Sýrie další humanitární bombardování jako v Jugoslávii? Trump nebo Clinton je to jedno?

Pojdme si ukázat hned několik aspektů v čem se oba útoky, liší. Snadno pochopíte, že to co se dnes děje za Trumpa není "nic", oproti tomu co se tehdy dělo za Clintona nebo co by se dělo, kdyby prezidentkou USA byla H. Clinton

17.4.2018 v 14:26 | Karma článku: 35.28 | Přečteno: 1190 |

Žarko Jovanovič

Falešný obraz "super úspěšného" EU a EURO Slovenska se po demonstracích rychle rozpadá

Demonstrace na Slovensku nám ukázali, že zdaleka ne všechno na Slovensku je tak růžové jak nám mainstream média dlouho předkládala. Na Slovensku bují korupce a klientelismus. Mladí jsou nuceni k ekonomické imigraci a je toho více.

12.3.2018 v 12:35 | Karma článku: 39.82 | Přečteno: 2633 |

Žarko Jovanovič

Demonstrace a petice ve spárech demokracie

Bezprostředně po svobodných parlamentních a prezidentských volbách, "kulturní fronta" s podporou těch co mohou za dnešní stav organizuje demonstrace a petice proti jejich vítězům prezidentovi Zemanovi a předsedovi ANO A. Babišovi.

11.3.2018 v 18:10 | Karma článku: 41.30 | Přečteno: 1528 |

Žarko Jovanovič

Zklamaní Drahošovci včera bouřili proti komunistům a Babišovi

Když to nevyšlo ve volbách, vyjde to na Václaváku řekli si "demokraté" včera v Praze. Poražení z voleb se sešli v jednom šiku a bouřili proti vítězům, Babišovi a Zemanovi, za záminku si vzali Ondráčka

6.3.2018 v 8:57 | Karma článku: 44.89 | Přečteno: 3116 |

Další články z rubriky Společnost

Marek Trizuljak

Jaké to je, když jste se narodili v padesátých letech - A krutý čas básníků v Čechách

Už jako malé školáky nás masírovali takovými literárními skvosty jako Zoja Kosmoděmjanská. Sranda to nebyla, protože horory, sugestivně pěchované do nevinných dětských hlaviček, měly občas i tragické důsledky.

20.5.2018 v 18:49 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 31 |

Alena Kulhavá

"Jak chutná moc" - moje osobní zkušenosti z mé moci v politice

Je jiné o tom číst a jiné to prožít sama na sobě. A je zajímavé, co prožívá člověk, který o tom četl, který má odstup a stejně vejde do určitých slepých uliček. Ale to jsou právě zkušenosti s rozmanitostí života. Konec je nejlepší

20.5.2018 v 17:13 | Karma článku: 6.11 | Přečteno: 354 |

Hana Rebeka Šiander

Biskup Michael Curry na královské svatbě nerapoval, ale zato skvěle kázal!

Hvězdou královské svatby na svatbě prince Williama a Kate v roce 2011 byla sestra nevěsty, Pippa Middleton. Na svatbě prince Harryho a Meghan Markle se jí nechtěně stal biskup Michael Bruce Curry díky svému kázání o lásce.

20.5.2018 v 16:47 | Karma článku: 12.48 | Přečteno: 305 | Diskuse

Richard Siemko

Bezpodmínečná láska a vládci zemí světa

Vystoupení afroamerického biskupa Michaela Curryho na včerejší svatbě prince Harryho s Meghan Markleovou, bylo hodnoceno na sociálních sítích kladně a jinde s rozpaky.

20.5.2018 v 13:55 | Karma článku: 11.31 | Přečteno: 346 | Diskuse

Tomáš Vyoral

Antiextremistický manuál / jedenáctero pro boj s rostoucím napětím v EUropě

Letáková kampaň; vzdělávací antidezinformační přednášky v jeslích či domovech důchodců; nasvícení pamětihodností barvami EU; proklamace "elit" na Twitteru, protixenofobní koncerty... V době rostoucího napětí je dobré míti manuál.

20.5.2018 v 13:34 | Karma článku: 35.49 | Přečteno: 831 | Diskuse
Počet článků 13 Celková karma 38.80 Průměrná čtenost 1862

Chlap z Prahy, patriot, vzděláním ekonom, příležitostný aktivista a každodenní rejpal, prudič a potížista





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.