Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

UBER - online zázrak sdílené ekonomiky , levné taxi nebo jen další "černá" taxislužba?

1. 10. 2017 18:12:49
UBER rychle nastupuje, část veřejnosti v něm vidí symbol budoucnosti a konce klasické drahé taxislužby, jiní podraz na taxikáře, kteří se musí řídit předpisy a platit daně. Vítězí názor, že UBER je levný a svobodný a proto dobrý.

O víkendu jsme se rozhodli UBER i další taxislužby trochu otestovat a zjistit jak to vlastně je.

UBER je moderní a online
Aplikace UBER opravdu unožnuje online získat většinu informací, které zákazník může potřebovat, UBER ale není ale zdaleka sám, který to umožnuje.

AAA taxi disponuje velmi podobnou aplikací, která informuje zákazníka o všem potřebném, tedy času přistavení vozidla, poznávací značku a typ vozu, odhad ceny
navic zákazník může ovlivnit velikost vozu, způsob platby i jazykovou vybavenost řidiče
Jetax aplikace je oproti AAA a UBER poněkud nudnější, ale na rozdíl od jmenovaných obsahuje konečnou cenu od které se řidič nemůže odchýlit. Zákaznická specifikace požadavků na vůz a řidiče je také samozřejmostí, chybí ale údaj o rychlosti přistavení vozu
Taxi Praha opět apka na úrovni UBER se vším potřebným, podobně jako AAA taxi, opět jen odhad ceny
Je UBER levný? S námi jezdíte od 9,90 za km hlásá směle jeho slogan.
Taky se děsíte cen od, máte pravdu, Váš instinkt Vás neklame ani v tomto případě,
jak to tedy vlastně je?
UBER volí jen odlišnou cenovou politiku než taxislužby, taxi volí politiku slev na "magistrátní ceny", UBER naopak politiku příplatků na cenu "od".
A Jak je to konkrétně?
UBER má tři kategorie cen POP, SELECT a BLACK tedy řekněme amatéři, certifikovaní amatéři
a profi řidiči s vozy střední třídy.
Reklama resp. cena "od" 9,90 Kč se vztahuje na amatéra a za certifikaci a profi úroveń servisu si musíte připlatit až 100%
UBER také přináší "novinku" v podobě "sezónního" příplatku resp. "rush hours" neboli cen ve "špičce".
Aplikace vyhodnocuje situaci a stanovuje index resp příplatek na "low season" cenu, připlatek může být i 250%
sezónním příplatkem, ale z příplatku UBER nekončí, následuje poplatek za dobu pobytu ve voze, který bez rozdílu zda se pohybujete a jakou rychlostí 3,00 Kč za minutu.
Celkově tento systém příplatků může z UBER udělat nejdražší volbu vůbec.
Veškeré UBER ceny jsou platné pro nejlevnější tarif UBERPop.
Konkrétně jsme vyzkoušeli trasu Crosscafe Holešovice na Kulaták tedy 4,3 km
Jetax tuto jízdu účtoval 119 Kč, UBER pak 124, Kč tedy místo reklamních 9,90 Kč skoro 30 Kč za km.
další trasa byla z Makovského do Prušánecké 3,6 km
AAA taxi 90 korun, Jetax 116 korun, Taxi Praha 88 korun
UBER hezkých 124 tedy nejvíce ze všech.
papírové srovnání cen za km
Jetax neuvádí, AAA taxi 21,90 korun,Taxi Praha 18,00 korun
UBER, jak už bylo řečeno, od "9,90"
Celkově je třeba říci, cesta byla se všemi pohodová, formálně nejprofesionálnější u AAA taxi Praha, nicméně zde řidič nestihl odhadované přistavení vozu asi o 2 minuty.
Nikdo z řidičů taxi si na výdělky nestěžoval, uváděli příjem cca 25 tisíc čistého když člověk pracuje normálně tj 8-9 hodin denně až po 40 tisíc když se honí od nevidím do nevidím včetně víkendu.
Řidič UBER byl cizinec, ůdajně student, auto bylo kamaráda se kterým se dělil o "zisk", podle jeho tvrzení si vydělá cca 150 korun na hodinu čistého, tedy v zásadě stejně jako řidiči taxi.

Z výše uvedeného se zdá, že se služby UBER vs TAXI příliš neliší, podstatné rozdíly tu ale jsou.

Řidičem UBER se může stát kdokoliv, nikdy nevíte kdo přijede, stači když si půjčí identitu od kamaráda v podobě chytrého telefonu, řidičem UBER se stanete prakticky obratem a nemusíte mít nic než chytrý telefon a alespoń půjčené auto.
Řidič taxi musí mít koncesi, tedy podléhá nejvyšší regulaci a dohledu z pohledu živnostenského zákona. Musí také absolvovat zkoušky, zakoupit certifikovaný taxametr, transparent a další označení vozidla a řidiče, tedy investice řádově ve výši několika desítek tisíc korun plus hezkých pár týdnů běhání a učení.
Je velice pravděpodobné, že řidič taxi také platí silniční daně a komerční pojistění vozidla,
naopak u řidiče UBER lze toto předpokládat jen stěží.
Je jasné, že rovné podmínky k podnikání resp k "podnikání" v případě UBER tu rozhodně nastoleny nejsou, navíc UBER se prakticky ani z pohledu zákazníka neliší alespoň od trochu normální taxislužby.

Pondělní protest řidičů taxi tedy musím podpořit, přestože jejich "renomé" není právě nejvyšší, což potvrzují především zahraniční zákazníci, ale i jejich kolegové, jeden z nich nám dokonce sdělil, hlavně ty co stojí na Václaváku a na letišti nenazývejte "kolegy".

Fotka uživatele Žarko Raptor Jovanovič.

Autor: Žarko Jovanovič | neděle 1.10.2017 18:12 | karma článku: 26.54 | přečteno: 1840x


Další články blogera

Žarko Jovanovič

Czexit jako strašák davy i davů

Panika spojená s Czexitem, která zachvátila eurohujery poté co si "lůza" prosadila svého prezidenta, je fakt prča kterou bych nečekal.

12.2.2018 v 11:08 | Karma článku: 40.60 | Přečteno: 1735 | Diskuse

Žarko Jovanovič

Mnichovská dohoda, diktát nebo zrada?

V září 1938 se jednalo určitě o diktát mocností a zradu dokonce dvojnásobnou, "O nás bez nás" proběhlo hned dvakrát, naši spojenci se dohodli s naším nepřítelem a naši politici se rozhodli předat pohraničí proti vůli většiny občanů

29.9.2017 v 12:30 | Karma článku: 22.19 | Přečteno: 859 | Diskuse

Žarko Jovanovič

Německé volby, Merkelová neprohrála, AfD může slavit

Po neděli strávené diskusí s lidmi v ulicích, bylo zjevné, že Merkelová neprohraje, Němci zatím necítí bezprostřední ohrožení, cítí ale obavy. AfD byla pod obrovským mediálním tlakem, který stavěl její voliče téměř mimo zákon.

24.9.2017 v 20:55 | Karma článku: 36.79 | Přečteno: 2005 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Zdeňka Ortová

Může bratr „Otevřeným dopisem do ČT“ pošpinit zlatou medaili své sestry?

Pevně doufám, že nemůže. Ale zůstanou přinejmenším rozpaky a takový hodně divný, možná i smutný pocit.

19.2.2018 v 15:02 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Josef Hejna

Galina Borisovna

Měl jsem a pořád mám docela bohatý život. Určitě není bohatý na luxusní auta, nábytek, šperky, zato lidé...

19.2.2018 v 12:00 | Karma článku: 9.78 | Přečteno: 253 | Diskuse

Alexandra Potůčková

Myšlení bolí. Radši věříme autoritám.

„Pane kapitáne, umí hroch létat?“ ptá se vojín kapitána. „Hroch a létat? Co je to za blbý dotaz, vojíne? Jasně, že neumí!“ Vojín se ošívá: „ale pan generál říkal, že umí“. „Opravdu? Pan generál? No, tak trochu vlastně létat umí!"

19.2.2018 v 10:20 | Karma článku: 12.30 | Přečteno: 529 | Diskuse

Vladimír Havránek

Tady byla chyba, zaváhání ve výjezdu...ale zase chyba, a další chybička...jejda zlato!

Den před historickým úspěchem Ester Ledecké jsem napsal blog https://vladimirhavranek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=649635. To jsem ani v nejmenším netušil, že třešnička na dortu teprve přijde. V záplavě komentátorů z celého světa se

19.2.2018 v 9:49 | Karma článku: 36.34 | Přečteno: 2128 | Diskuse

Libor Čermák

Mohl jsem svým blogem ovlivnit prezidentskou volbu?

V posledních týdnech se mi občas stává, že mne frustrovaní stoupenci neúspěšného kandidáta na prezidenta zahrnují kritikou mých článků. A to kolikrát obdobným způsobem jako kritizovali samotného Miloše Zemana. Ale kdyby jen to.

19.2.2018 v 9:01 | Karma článku: 27.43 | Přečteno: 588 |
Počet článků 9 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1628

Chlap z Prahy, patriot, vzděláním ekonom, příležitostný aktivista a každodenní rejpal, prudič a potížista





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.