Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

UBER - online zázrak sdílené ekonomiky , levné taxi nebo jen další "černá" taxislužba?

1. 10. 2017 18:12:49
UBER rychle nastupuje, část veřejnosti v něm vidí symbol budoucnosti a konce klasické drahé taxislužby, jiní podraz na taxikáře, kteří se musí řídit předpisy a platit daně. Vítězí názor, že UBER je levný a svobodný a proto dobrý.

O víkendu jsme se rozhodli UBER i další taxislužby trochu otestovat a zjistit jak to vlastně je.

UBER je moderní a online
Aplikace UBER opravdu unožnuje online získat většinu informací, které zákazník může potřebovat, UBER ale není ale zdaleka sám, který to umožnuje.

AAA taxi disponuje velmi podobnou aplikací, která informuje zákazníka o všem potřebném, tedy času přistavení vozidla, poznávací značku a typ vozu, odhad ceny
navic zákazník může ovlivnit velikost vozu, způsob platby i jazykovou vybavenost řidiče
Jetax aplikace je oproti AAA a UBER poněkud nudnější, ale na rozdíl od jmenovaných obsahuje konečnou cenu od které se řidič nemůže odchýlit. Zákaznická specifikace požadavků na vůz a řidiče je také samozřejmostí, chybí ale údaj o rychlosti přistavení vozu
Taxi Praha opět apka na úrovni UBER se vším potřebným, podobně jako AAA taxi, opět jen odhad ceny
Je UBER levný? S námi jezdíte od 9,90 za km hlásá směle jeho slogan.
Taky se děsíte cen od, máte pravdu, Váš instinkt Vás neklame ani v tomto případě,
jak to tedy vlastně je?
UBER volí jen odlišnou cenovou politiku než taxislužby, taxi volí politiku slev na "magistrátní ceny", UBER naopak politiku příplatků na cenu "od".
A Jak je to konkrétně?
UBER má tři kategorie cen POP, SELECT a BLACK tedy řekněme amatéři, certifikovaní amatéři
a profi řidiči s vozy střední třídy.
Reklama resp. cena "od" 9,90 Kč se vztahuje na amatéra a za certifikaci a profi úroveń servisu si musíte připlatit až 100%
UBER také přináší "novinku" v podobě "sezónního" příplatku resp. "rush hours" neboli cen ve "špičce".
Aplikace vyhodnocuje situaci a stanovuje index resp příplatek na "low season" cenu, připlatek může být i 250%
sezónním příplatkem, ale z příplatku UBER nekončí, následuje poplatek za dobu pobytu ve voze, který bez rozdílu zda se pohybujete a jakou rychlostí 3,00 Kč za minutu.
Celkově tento systém příplatků může z UBER udělat nejdražší volbu vůbec.
Veškeré UBER ceny jsou platné pro nejlevnější tarif UBERPop.
Konkrétně jsme vyzkoušeli trasu Crosscafe Holešovice na Kulaták tedy 4,3 km
Jetax tuto jízdu účtoval 119 Kč, UBER pak 124, Kč tedy místo reklamních 9,90 Kč skoro 30 Kč za km.
další trasa byla z Makovského do Prušánecké 3,6 km
AAA taxi 90 korun, Jetax 116 korun, Taxi Praha 88 korun
UBER hezkých 124 tedy nejvíce ze všech.
papírové srovnání cen za km
Jetax neuvádí, AAA taxi 21,90 korun,Taxi Praha 18,00 korun
UBER, jak už bylo řečeno, od "9,90"
Celkově je třeba říci, cesta byla se všemi pohodová, formálně nejprofesionálnější u AAA taxi Praha, nicméně zde řidič nestihl odhadované přistavení vozu asi o 2 minuty.
Nikdo z řidičů taxi si na výdělky nestěžoval, uváděli příjem cca 25 tisíc čistého když člověk pracuje normálně tj 8-9 hodin denně až po 40 tisíc když se honí od nevidím do nevidím včetně víkendu.
Řidič UBER byl cizinec, ůdajně student, auto bylo kamaráda se kterým se dělil o "zisk", podle jeho tvrzení si vydělá cca 150 korun na hodinu čistého, tedy v zásadě stejně jako řidiči taxi.

Z výše uvedeného se zdá, že se služby UBER vs TAXI příliš neliší, podstatné rozdíly tu ale jsou.

Řidičem UBER se může stát kdokoliv, nikdy nevíte kdo přijede, stači když si půjčí identitu od kamaráda v podobě chytrého telefonu, řidičem UBER se stanete prakticky obratem a nemusíte mít nic než chytrý telefon a alespoń půjčené auto.
Řidič taxi musí mít koncesi, tedy podléhá nejvyšší regulaci a dohledu z pohledu živnostenského zákona. Musí také absolvovat zkoušky, zakoupit certifikovaný taxametr, transparent a další označení vozidla a řidiče, tedy investice řádově ve výši několika desítek tisíc korun plus hezkých pár týdnů běhání a učení.
Je velice pravděpodobné, že řidič taxi také platí silniční daně a komerční pojistění vozidla,
naopak u řidiče UBER lze toto předpokládat jen stěží.
Je jasné, že rovné podmínky k podnikání resp k "podnikání" v případě UBER tu rozhodně nastoleny nejsou, navíc UBER se prakticky ani z pohledu zákazníka neliší alespoň od trochu normální taxislužby.

Pondělní protest řidičů taxi tedy musím podpořit, přestože jejich "renomé" není právě nejvyšší, což potvrzují především zahraniční zákazníci, ale i jejich kolegové, jeden z nich nám dokonce sdělil, hlavně ty co stojí na Václaváku a na letišti nenazývejte "kolegy".

Fotka uživatele Žarko Raptor Jovanovič.

Autor: Žarko Jovanovič | neděle 1.10.2017 18:12 | karma článku: 26.54 | přečteno: 1793x

Další články blogera

Žarko Jovanovič

Mnichovská dohoda, diktát nebo zrada?

V září 1938 se jednalo určitě o diktát mocností a zradu dokonce dvojnásobnou, "O nás bez nás" proběhlo hned dvakrát, naši spojenci se dohodli s naším nepřítelem a naši politici se rozhodli předat pohraničí proti vůli většiny občanů

29.9.2017 v 12:30 | Karma článku: 22.01 | Přečteno: 799 | Diskuse

Žarko Jovanovič

Německé volby, Merkelová neprohrála, AfD může slavit

Po neděli strávené diskusí s lidmi v ulicích, bylo zjevné, že Merkelová neprohraje, Němci zatím necítí bezprostřední ohrožení, cítí ale obavy. AfD byla pod obrovským mediálním tlakem, který stavěl její voliče téměř mimo zákon.

24.9.2017 v 20:55 | Karma článku: 36.79 | Přečteno: 1982 | Diskuse

Žarko Jovanovič

Kauza "muslimské šátky při výuce" aneb ostuda u soudu a nechutní islámofobové

Po včerejším potvrzení rozsudku senátem odvolacího soudu v kauze Zdravotnické školy Ruská resp. nošení muslimských šátků při výuce také zaznělo "ostuda u soudu a nechutní islámofobové" , "soudce měl rozhodnout a mlčet"

20.9.2017 v 11:34 | Karma článku: 42.63 | Přečteno: 3326 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Přemysl Čech

Byl, je a bude milován - Michael Hutchence (+ 22.11.1997)

Ano, dnes je tomu jíž 20 let, co nás opustil a navždy odešel do muzikantského nebe, jak by možná mnozí napsali do nekrologu, frontman a dvorní textař skupiny INXS Michael Hutchence. Odešel milován ve věku pouhých 37 let.

22.11.2017 v 6:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Jaroslav Herda

Dementi!

Mohou splnit naše očekávání? Mohou nás pozitivně překvapit? Obávám se, že ne. Zdá se, že slova byla napsána po zralé úvaze a řádně a pečlivě doložena.

21.11.2017 v 18:29 | Karma článku: 9.68 | Přečteno: 495 | Diskuse

Pavel Vávra

Sex je motor, sex je zbraň.

Posouváním a znejasňováním hranic "přípustného" ničíme možnosti pro seznamování, ale také ničíme motor lidské civilizace a lidství tím, že "přiléváme do benzínu vodu". A dříve nebo později se ten motor zadře.

21.11.2017 v 18:05 | Karma článku: 17.79 | Přečteno: 425 | Diskuse

Tomáš Flaška

Měli bychom být za invazi v roce 1968 vděční

"Československo by mělo být Sovětskému svazu za rok 1968 vděčné: historie pražského jara." Tento článek vyšel v den návštěvy prezidenta Zemana v Rusku na serveru Zvezda.

21.11.2017 v 16:09 | Karma článku: 37.77 | Přečteno: 1194 | Diskuse

Jiří Turner

Konverze od ateismu k ateismu

Moudrost náboženství by měla patřit celému lidstvu, i těm nejracionálnějším z nás, a zasluhuje, aby si jí i její největší odpůrci zaobírali. Náboženství je příliš užitečné a vlivné, než aby se mohlo zcela přenechat věřícím.

21.11.2017 v 15:23 | Karma článku: 12.85 | Přečteno: 479 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 31.99 Průměrná čtenost 1587

Chlap z Prahy, patriot, vzděláním ekonom, příležitostný aktivista a každodenní rejpal, prudič a potížista



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.